Seminte, nuci si alune

Folosesc adesea in mancaruri sau pentru consum direct seminte, nuci si diverse tipuri de alune deoarece acestea reprezinta o sursa bogata de vitamine (B-uri, D, E, K), de acizi grasi esentiali omega 3, de grasimi sanatoase monosaturate, de  minerale (magneziu, fier, acid folic, cupru, zinc), sunt si o sursa buna de proteine si de antioxidanti.

Semintele le folosesc cel mai adesea in salate sau in painici raw. Semintele de chia le folosesc pentru dulciuri, budinci. Alunele, in special caju si migdalele, le folosesc pentru spread-uri si pate-uri raw sau pentru prajituri raw-vegane. In acest sens, le hidratez inainte timp de minim 6 ore.
Nucile le folosesc in salate sau in prajituri atat intregi cat si macinate.

Care sunt optiunile sanatoase? Toate semintele, nucile si alunele naturale fara alte adaosuri (amidon, faina, conservanti, arome etc) sau uleiuri rafinate.
Seminte – de dovleac, de floarea soarelui, de canepa, de in, de susan, de chia, de mac, muguri de pin
Nuci si alune – migdale, caju, nuci, nuci braziliene, nuci pecan, arahide, macademia, fistic, alune de padure

Insa uneori atat semintele cat si alunele dau un gust mult mai bun mancarii daca sunt putin prajite. Dar cum sa pot praji fara ulei?
Simplu – folosind o tigaie cu pereti grosi (eu folosesc tigaia mea speciala pentru prajit pe care o puteti vedea AICI insa va asigur ca merge orice fel de tigaie) sau coapte in cuptor.

Prajire in tigaie – este o metoda mai rapida de a obtine semintele si nucile prajite si totusi nu presupune prajire in ulei. Aveti nevoie doar de tigaie pe care o incingeti bine, apoi adaugati semintele/nucile in ea si opriti focul. Amestecati din cand in cand cu o lingura de lemn pana se rumenesc pe toate partile si gata, ati terminat.
Tigaia are avantajul ca se mentine incinsa multa vreme deoarece are peretii grosi. Daca folositi o tigaie cu peretii mai subtiri, pastrati focul aprins inca 1-2 minute dupa ce ati pus semintele/nucile.

Prajire in cuptor – nici aceasta metoda nu presupune coacere in ulei insa dureaza mai mult. Puteti insa coace cantitati mai mari de seminte/nuci pe care sa le pastrati un termen indelungat. Pastrarea se face intr-un recipient inchis ermetic.
Incingeti cuptorul la 180 grade Celsius. Puneti semintele/nucile intr-o tava si stropiti-le cu putina apa (cu sare daca le doriti sarate) apoi dati tava la cuptor pentru 20-30 de minute in functie de tipul lor. Sunt gata cand sunt putin rumenite pe toate partile.
Amestecati din cand in cand pentru a nu se arde.

 

 

Ce tipuri de seminte/alune se pot praji? Seminte de susan, seminte de floarea soarelui, seminte de dovleac, seminte de pin, nuci, migdale, caju, arahide, macademia etc.

Cum se folosesc semintele/alunele prajite? Eu folosesc seminte de susan in humus de exemplu, in loc de tahini. Imi place mult mai mult gustul dat de susanul prajit si macinat foarte marunt in humus decat tahini-ul.
Semintele de pin le folosesc in salate dar si in pilaf de orez sau la bruschete servite cu diverse spread-uri deasupra.
Semintele de dovleac, de floarea soarelui si nucile prajite le folosesc in salate.



Categories: Alimentatie, Condimente, uleiuri&diverse, Fara gluten, Fara lactoza, Vegan

Tags: , , ,

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: