Mananc sanatos!

Ce inseamna pentru tine sa mananci sanatos?

Din punctul meu de vedere a manca sanatos nu inseamna deloc sa numeri caloriile (de altfel, cei care numara caloriile sunt tocmai cei cu kilograme in plus) sau sa tii o dieta extrema (i.e. raw vegana sau o dieta fara carbohidrati) cu exceptia cazurilor de alergii sau a unor probleme de sanatate.

Eu cred ca un stil de viata sanatos se axeaza pe o dieta echilibrata, organica si sustenabila pe termen lung. Asta inseamna:

  • o dieta echilibrata, diversificata formata din legume, fructe, carne, peste, lactate, carbohidrati, alune si nuci, uleiuri naturale cat mai proaspete asa cum este specificat in schema de mai jos:

  • o dieta bazata pe alimente organice, curate, fara chimicale; cu atat mai bine cu cat le produci in gradina proprie. Daca nu ai aceasta posibilitate, alege cu grija furnizorii de legume si fructe si mai ales pe cei de carne;
  • sa elimini complet din dieta ta grasimile saturate (uleiuri hidrogenate, margarina, carnea grasa de porc), sucurile carbogazoase, mezelurile, prajelile, mancarea de tip fast-food, zaharul; incearca sa le inlocuiesti cu grasimi nesaturate (ulei de cocos, uleiuri presate la rece), sucuri naturale sau apa plata, mancare preparata in casa, indulcitori naturali sau zahar de cocos, xylitol;
  • o dieta care poate fi sustinuta pe termen lung. Orice forma de dieta care presupune excluderi, compromisuri, placeri refuzate nu rezista in timp. Ba dimpotriva, reusesti sa dai jos kilogramele in plus si apoi te intorci la vechiurile obiceiuri si la dublul greutatii de care ai scapat. Fiti realisti!
  • sa te informezi corect din carti, de pe site-uri de incredere (i.e. ale unor organizatii de sanatate din USA sau Europa ) si sa astfel sa devii propriul tau nutritionist. Sa ai mereu in minte ca trebuie sa pastrezi ECHILIBRUL. 

As mai vrea sa redau cateva principii pe care eu le consider importante pentru o digestie usoara si o masa cat mai placuta:

  • fructele se consuma cu cel putin o ora inainte de masa sau 3-4 ore dupa masa deoarece ele fermenteaza si digestia lor este mai rapida; nu este foarte bine sa se intersecteze cu mancarea gatita care necesita timp pentru digerare;
  • nu amesteca la aceeasi masa prea multe feluri de mancare si mai ales de bauturi;
  • incearca sa iti faci o rutina din a manca zilnic la aceeasi ora;
  • consuma suficienta apa in timpul zilei; se estimeaza ca ar fi necesar in jur de 1.5 l apa pe zi dar difera in functie de vremea de afara si bineinteles de fiecare persoana in parte;
  • evita sucurile naturale in perioadele foarte calde deoarece fermenteaza in stomac;
  • savureaza mancarea in liniste, nu te grabi sa termini si nu te focusa pe device-uri (TV, telefon) in timpul mesei;
  • aranjeaza-ti mancarea pe farfurie intr-un mod cat mai estetic si mai curat; stii ca ‘pofta vine mancand’ iar cand farfuria ta arata apetisant mancarea este mai usor de digerat:
  • mananca inconjurat de cei dragi, in liniste, macar o masa pe zi; este hrana pentru suflet.

Si bineinteles fa cat mai multa miscare in orice fel ti se potriveste sau iti place: plimba-te, sari coarda, alearga, innoata, bicicleaza, gradinareste…orice, dar misca-te! Iti limpezeste mintea si te ajuta sa fi pozitiv.

Mult succes! Daca investesti in hrana curata, investesti in tine!

Pasiunea mea pentru gradinarit se combina cu cea a gatitului si merg de minune impreuna in perioada de carantina 😉 . Necesita timp, perseverenta, miscare iar rasplata este pe masura 😉



Categories: Blogul meu

Tags:

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: